Jak radzić sobie z zamartwianiem się

649FD2BD-C203-4424-A629-445F4A253FFC (1)

Zamartwianie się można określić jako próbę kontrolowania danej sytuacji wywołaną poczuciem bezradności. Zamartwianiu często towarzyszy myślenie magiczne, np. „Jeśli przestanę się martwić, myśleć o tym, to na pewno coś złego się stanie“. Wiele osób nie chce zrezygnować z martwienia się w obawie przed utratą kontroli- wydaje im się, że gdy nie będą o czymś rozmyślać, to przestaną na to wpływać. Niektórzy są również przekonani o tym, że martwienie się jest próbą rozwiązania jakiegoś problemu. Co gorsze, martwienie się dotyczy zazwyczaj czegoś, co się nawet jeszcze nie wydarzyło!! Tak więc, w głowie zamartwiającego się powstają różnorakie, nieprzyjemne scenariusze, które straszą i przygnębiają, choć skupiają się na czymś, co w ogóle może się nie wydarzyć. W ten sposób, pogarsza się nastrój takiej osoby oraz ograniczają się zasoby przydatne do lepszego radzenia sobie w trudnej sytuacji.

Jak sobie z tym radzić z zamartwianiem się?

– Odpowiedź sobie na pytanie o to, co daje ci zamartwianie się? Jak się wtedy czujesz? Jak to wpływa na twoje funkcjonowanie? Co wtedy myślisz? Wypisz wszystkie te emocje, uczucia i myśli.

– Wypisz, co w twojej trudnej sytuacji zmienia się dzięki zamartwianiu się. Pamiętaj, aby wypisać konkretne zmiany.

– Zastanów się, co jest twoim celem w obecnej, trudnej sytuacji. Czy zamartwianie się przybliża cię do tego celu? A może wręcz przeciwnie- oddala cię od niego?

– Odpowiedz sobie na pytanie, jakie jest prawdopodobieństwo tego, że te czarne scenariusze, którymi się zamartwiasz, wydarzą się naprawdę? Czy są bardziej prawdopodobne, niż te pozytywne?

– Czy istnieją jakieś niezbite dowody na to, że ma stać się tak, jak to widzisz w przerażających  cię scenariuszach?

– Czy martwienie się przygotowuje cię w jakikolwiek sposób na ewentualne przykre/trudne wydarzenie? Jeśli uważasz, że tak- wypisz jak konkretnie.

Prawdopodobnie, odpowiedzi na te pytania pokażą Ci, jak bardzo nieprzydatne jest martwienie się.Jedyne na co martwienie się ma wpływ to Twoje samopoczucie- znacznie je pogarsza. Często martwienie się mylone jest z działaniem. Zapewne zorientowałeś/aś się już, że zamartwianie się wcale nie przybliża do celu. Najczęściej martwienie się zajmuje tyle czasu, pochłania tyle energii, że nie starcza już jej na bardziej konkretne myślenie i faktyczne działanie.

Dlatego tak ważne jest sformułowanie problemu, określenie tego, co na dziś jest dla Ciebie taką trudnością.

Kiedy już wiesz, co to dokładnie jest, zamiast zamartwiać się, stwórz swój cel– czyli to, co chcesz osiągnąć, aby poprawić tę sytuację albo mniej denerwować się tym, co od Ciebie zupełnie nie zależy.

Rozdzielaj to, co jest  faktycznie od ciebie zależne- wówczas działaj, od tego co nie zależy od ciebie.

Teraz możesz wypisać sobie konkretne działania, które będą przybliżały Cię do Twojego celu.

Jesli bardzo nurtują Cię czarne scenariusze i znalazłaś/eś fakty, które potwierdzają, że są one bardzo prawdopodobne, wówczas zastanów się, co mogłabyś/mógłbyś zrobić, jesli ta sytuacja się wydarzy. Swtórz plan działania na wypadek zaistnienia tej sytuacji (zapisz też, kto miałby Ci wtedy pomóc, jak, w czym itd.)

Zapisz to na kartce, którą zawsze możesz mieć przy sobie tak, aby w momentach nasilenia zamartwiania się, przypomnieć sobie o tym, co możesz zrobić, by przestać tkwić w bezowocnym zamartwianiu się.

Co jeszcze może Ci pomóc?

Podczas zamartwiania się występuje gonitwa różnych myśli, nieprzyjemnych obrazów. Skup się na swoich uczuciach, których właśnie doznajesz. Zatrzymaj się na nich, obserwuj je przez choćby 2 minuty. Zobaczysz jak zmienia się ich intensywność, jak jedna emocja zastępuje drugą. Po chwili masz szansę doswiadczyc tego, że dane uczucie przestaje być tak silne i dominujące.

Następnie możesz skupić się na teraźniejszości, sprowadź się do tu i teraz. Zobacz gdzie jesteś, co faktycznie dzieje się dookoła, co faktycznie dzieje się z osobami obecnymi w Twoich wyobrażeniach. . Pamiętaj, że wyobrażenia, którymi się zamartwiasz realnie nie istnieją. Tylko uważne bycie w teraźniejszości może pozwolić Ci na realne działania, czy też dać poczucie ulgi, dystansu.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.