Znowu to samo postanowienie noworoczne?

z1

Znasz to? Wiele sobie obiecujesz, a niewiele z tego się udaje? Myślisz, że tym razem się uda, a znów pozostajesz z frustracją? Może czas przyjrzeć się temu, dlaczego tak się dzieje. Powodów może być kilka, a nawet kilka jednocześnie.

Pierwszym z nich jest fakt, że wszelkie „postanowienia noworoczne“ bywają raczej zrywem, pewnym pragnieniem wyrażonym w czasie, w którym zachęca się nas do zmian w życiu. Faktyczne zmiany są procesem, często długotrwałym, do którego nie tyle jest potrzebna silna wola, co prawdziwa gotowość do tej zmiany. A więc zadaj sobie pytanie, czy masz taką gotowość albo czego do tej gotowości Ci brakuje?

Kolejnym utrudnieniem jest narzucanie sobie nielogicznych ram czasowych- coś, co ma się rozpocząć 1 stycznia, przy braku wcześnie wspomnianej gotowości, będzie tylko źródłem napięcia i złości na samego siebie. Zastanów się raczej ile czasu potrzebujesz, żeby osiągnąć swój cel w ogóle, ale też czego potrzebujesz, żeby rozpocząć wdrażanie zmian. Nierzadko trzeba najpierw przygotować się do samego wprowadzania nowych aktywności. Data nie ma znaczenia, znaczenie ma gotowość i dobry plan.

Dobry plan, czyli jaki? Powszechnym błędem jest wyznaczanie sobie celów i postanowień, które przekraczają nasze aktualne możliwości. Twój cel musi być realny i możliwy do osiągnięcia. Nie oznacza to, że nie możesz marzyć i dążyć do rzeczy „wielkich“, oznacza to, że nawet jeśli w dalszej przyszłości chcesz osiągnąć coś takiego, to dobrze jest podzielić taki cel na mniejsze, bardziej realne etapy i zająć się tym pierwszym. Będzie Ci również łatwiej utrzymać motywację, jeśli będziesz myśleć o tym poszczególnym etapie i doświadczać satysfakcji z jego realizowania, zamiast przygnębiać się tym, że ostateczny cel jet jeszcze daleko. Dobry cel to taki, który daje poczucie sprawczości i sukcesu nawet w trakcie jego wypełniania, a nie tylko na samym końcu- u celu. To uchroni Cię także od rozczarowania i pozostania z niczym, jeśli ostateczny cel, z jakiegoś powodu odsunie się w czasie, czy też stanie się nieosiągalny. Ustawiaj więc swój cel tak, aby cieszyło Cię zarówno wypełnienie go w stu, jak i w dwudziestu procentach, a nawet samo podjęcie wysiłku.

Warto też przewidzieć to, co może utrudniać, obniżać motywację w trakcie realizowania zmian. Pomyśl, co może być dla ciebie trudne, kiedy zazwyczaj dopada Cię zniechęcenie w działaniu i przygotuj się na to. Takie chwile na pewno się zdarzą, ale ważne jest to, aby nie stały się przyczyną całkowitej rezygnacji z dalszej realizacji planu. Stwórz sobie system wsparcia, który uruchomisz, gdy znajdziesz się w takim trudnym momencie. Może być to kilka zdań spisanych wcześniej, które podtrzymają twoja motywację. Może to być przyjaciel, którego wtajemniczysz w sytuację i poprosisz o wsparcie. Możesz mieć też listę tego, co zrobić, gdy poczujesz, że potrzebujesz powrócić do równowagi psychicznej, by dalej móc działać.

Silnym „przeszkadzaczem“ w dążeniu do celu jest także perfekcjonizm. Jeśli ciągle będziesz oczekiwać idealnych rozwiązań, uważać, że wszystko można zrobić lepiej, szybciej, że Ty musisz być jeszcze lepszą wersją samego siebie, wówczas nigdy nie dotrzesz do celu, bo ciągle będziesz go przesuwać. Gwarantuje to brak satysfakcji, dużo napięcia i jest bardziej związane z doświadczaniem samokrytyki, niż rozwojem i osiąganiem poczucia szczęścia. Perfekcjonizm wiąże się także z brakiem cierpliwości i tolerancji rzeczywistości. Czasem trzeba popracować najpierw nad swoją tendencją do nadmiernego perfekcjonizmu, a dopiero potem wyznaczać zdrowe, realne cele.

Pomóc może Ci także spisanie planu dnia/tygodnia tak, aby logicznie rozplanować nowe działania, by były one realne. Nie rozpisuj ich w czasie, w którym wiesz, że zazwyczaj dopada Cię zmęczenie. W tym czasie zaplanuj raczej chwilę relaksu. Zastanów się, który moment w ciągu dnia da największą szansę na to, że faktycznie podejmiesz działanie. Nie zapominaj także umieścić w swoim planie tego, co najważniejsze- dbania o relacje z bliskimi. To satysfakcja w tych relacjach da Ci też dużo siły na inne działania i więcej radości oraz spełnienia w życiu w ogóle.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.