Co masz zrobić jutro, zrób dziś!

Wiosna, podobnie jak nadejście nowego roku, skłania do konstruowania nowych postanowień, ale czasem bywa i tak, że piękna pogoda  nas rozleniwia i odkładamy wiele spraw na później. Dziś o tym, jak się zmotywować do działania 🙂

  1. Wyobraź sobie siebie w przyszłości- wyobraź sobie, jak dobrze będziesz       się  czuć, jeśli przestaniesz odkładać pracę na później i jak będziesz się czuł, gdy już ją  wykonasz.

Zastanów się też, czy nie tworzysz w swojej głowie takich scenariuszy, które przewidują porażkę i tym samym serwujesz sobie nieprzyjemne emocje i negatywne przekonania, które blokują twoje działanie. To bardzo częsty powód odkładania działania „na potem“.

  1. Jeśli obawiasz się, że nie dasz rady wykonać danego zadania, podziel je na części. Powiedz sobie, że nie musisz od razu wykonywać całego projektu. Sukcesem będzie jego pierwszy etap. Zrób z niego cel. Zacznij realizować pierwszy krok, dając sobie jednocześnie przyzwolenie na to, by na tym 1 etapie się zatrzymać. Potem zobaczysz jak będziesz się czuł i zadecydujesz co dalej.
  1. Pomyśl, jak miałyby wyglądać poszczególne etapy zadania? Co, na każdym z nich, możesz robić, żeby czuć, że zbliżasz się do zakończenia danego etapu? Po czym poznasz, że twoje działania przybliżaja cię do celu? Określ to bardzo konkretnie. Niech twoje cele będą realne i zależne od ciebie!
  1. Przestań się samobiczować za to, że odkładasz coś na później! Taka krytyka nie dodaje wiary w siebie i nie pomaga w zbliżaniu się do celu. Zastąp taką negatywną mowę wewnętrzną jakimiś pozytywnymi myślami. Inaczej pozostaniesz nie tylko z zalegającym zadaniem, ale i ze złym samopoczuciem wynikającym z takiej krytyki.
  1. Podziel zadanie na mniejsze, zaczynając od tego,co jest najłatwiejsze do zrobienia. Stwórz listę opierającą się na hierarchii trudności zadań. Możesz rozpisać ja na   każdy dzień tak, aby wiedzieć i czuć, że każdego dnia zrobisz cokolwiek, co  przybliży  cię do danego celu.

Odrzuć zasadę „wszystko albo nic“! Sprawdź jak często się nią kierujesz odbierajac sobie mozliwość odczuwania satysfakcji z czegoś, co nie jest w 100% doskonałe. Zrobienie czegoś na 5% to też krok do przodu i może wiele zmieniać- także w Twoim samopoczuciu. Dlaczego więc, masz odbierać sobie choćby te 5% i mozliwość pozytywnej zmiany?

  1. Zanotuj i zapamiętaj jak się czujesz po wykonaniu jakiegokolwiek etapu przybliżającego cię do celu. Zobacz, że nawet gdy do osiągnięcia pełnego celu jest jeszcze daleko, możesz osiągać satysfakcję i różne korzyści już od pierwszego, nawet bardzo małego kroku.
  1. Nie próbuj poprawiać nastroju przez robienie innych rzeczy, nie związanych z zadaniem – to tylko odsunie cię od celu i wprawi w jeszcze gorsze samopoczucie, gdy zorientujesz się, że zostało coraz mniej czasu, a ty tkwisz w tym samym punkcie. Spróbuj wprawić się w lepszy nastrój w inny sposób: wyobrażając sobie moment osiągnięcia upragnionego celu, albo przez pozytywną i wspierającą mowę wewnętrzną (czyli to, co mówisz o sobie do siebie)
  1. Stwórz grupę wsparcia. Jeśli znajdziesz kogoś, kto ma taki sam lub podobny cel do twojego, łatwiej będzie o wzajemne mobilizowanie się, podsuwanie pomysłów jak uporać się z pojawiającymi się blokadami w działaniu. Poza tym, możecie wytworzyć pozytywną rywalizację, ustalcie tylko kryteria, cel i nie zapomnajcie o wspieraniu siebie nawzajem. Możesz też odnaleźć fora tematyczne, które mogą działać podobnie.
  1. Nagradzaj się za wykonanie pojedynczego etapu pracy. Monitoruj swoją pracę, zapisuj postępy.
  1. Przypomnij sobie, do czego jest ci potrzebne wykonanie tego zadania?Co ci przyniesie?Co może zmienić?

Jeśli potrzebujesz więcej wskazówek, zachęcam do poniższej lektury 🙂

https://www.psychologytoday.com/blog/what-mentally-strong-people-dont-do/201503/6-ways-improve-your-self-discipline-today

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.